Parcours wijziging

Twister
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2017, 13:18

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor Twister » 08 feb 2017, 18:43

Is het bewezen dat drok het drukste punt is qua binnenkomen. Bij grietjes boetiek komen ook hele legers binnen. Lijkt me niet dat die allemaal naar drok toelopen dan.

JMB
Beheerder
Berichten: 198
Lid geworden op: 24 jan 2017, 16:29
Locatie: Vollenhove

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor JMB » 09 feb 2017, 09:23


DAB
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2017, 10:50

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor DAB » 09 feb 2017, 11:30

Ik zie dit soort zaken altijd graag vanuit een probleemstelling. Nu hoeft die er niet te zijn, want verandering kan wel verbeteren zonder dat er een probleem was. Maar als ik het goed heb begrepen is dit wel vanuit het probleem "mensen gaan 's avonds over het parcours lopen tussen de wagens door", met de hypothese dat dit komt doordat het corso te lang duurt.
Als deze hypothese er inderdaad staat: Is dit al eens onderzocht? Ik heb nog nooit een bezoekersonderzoek voorbij zien komen. (Dat zou ook goed zijn, gezien ik niet een willekeurige bezoeker ben, maar toch)

Verandering kon wel eens goed zijn. Ik zou graag eens horen/lezen wat er in de afgelopen jaren hierover onderzocht/besproken/bediscussieerd is.
Het parcours verleggen/vergroten, o.a. over de Weyert zie ik niet zitten.

Op 2 plaatsen starten moet je volgens mij vanuit 3 aspecten bekijken:
* De wagenbouwers/wagenbestuurders/figuranten
Een aantal wagens rijdt 's avonds 2,5 ronde. Waar afgelopen jaren die zelfde laatste halve ronde vanaf de Bentstraat veel volk op het parcours loopt zul je dat nu nog veel meer hebben. De mensen hebben alle wagens dan al 2 keer gezien.
Wij als wagenbouwers moeten er met zijn allen voor zorgen dat alle wagens het parcours 2,5 keer kunnen rijden, wat ook lang niet altijd het geval is geweest in de afgelopen jaren.

De gezelligheid bij vd Graaf zal anders worden. Dit is voor mij als wagenbouwer wel de grootste charme van 1 opstelterrein. De andere wagens zien, vrienden van andere groepen spreken over hoe hun nacht/ochtend is geweest en fijn speculeren.

* Bezoekers
Het corso loopt vanaf de starttijd direct. Binnen een half uur staan alle wagens op het parcours. Dat is fijn, wat betreft mijn ervaring in Klooster.
Als publiek zie je een aantal wagens wellicht dan ook al vóór het corso, omdat je langs één van de opstelplaatsen loopt of er zelfs in de buurt staat. Maar dit houdt ook in dat veel bezoekers de wagens dus na 1 ronde al voor de 2e keer gezien hebben = lopen.

* Jury
Nu heeft de jury al een kijkje op het opstelterrein.
Het ene opstelterrein is het andere niet, en dus komen de wagens beter of minder tot nu recht op een andere locatie. Daarbij kunnen juryleden niet op 2 plaatsen tegelijk zijn. Jurylid 1 die wagen 1 mooier vindt dan wagen 3 heeft meer tijd om hier over na te denken dat jurylid 2 die er een andere mening op het parcours op nahoudt.

Oplossingen om over na te denken:
- Nog duidelijkere signing dat men niet over het parcours mag lopen, maar achterlangs (Visserstraat, het Goor, Clarenberglaan moet lopen. Of het parcours terug lopen, of achter de laatste wagen blijven. Dit gaat veel vrijwilligers kosten om te handhaven. Vrijwilligers zijn hierin overigens niet te verwarren met wagenbouwers die niet geslapen en wel gedronken hebben.
- Als wagenbouwers/bestuurders/figuranten accepteren dat de laatste halve ronde gevaarlijk is, dus extra mensen er om heen en accepteren dat je later bij de Burght bent. Ook hier geldt: niet geslapen en wel gedronken is geen optie voor de veiligheid en gastheerschap richting de bezoekers.
- Geen jurering op het opstelterrein of accepteren dat juryleden mensen zijn en een mening hebben.

Een goed vraagstuk is wellicht ook:
De mensen uit Veno en Klooster kennen het parcours, die hebben over het algemeen ook hun eigen plek aan het parcours. Hiervan mogen we verwachten dat ze het respect kunnen opbrengen niet over het parcours te lopen tussen andere wagens. (hoewel ik vaak veel wagenbouwers met hun wagen mee zie lopen de laatste ronde, of er achteraan rennen)
Wie zijn de mensen die eerder gaan lopen? (bezoekers? wagenbouwers? En wat voor bezoekers dan?) Waar zitten die voornamelijk? Waarom gaan ze lopen? Zitten die bijvoorbeeld vooral in de Kerkstraat? Kunnen we dat beter verspreiden?
Vragen die in een bezoekersonderzoek goed tot uiting zouden kunnen komen.

JMB
Beheerder
Berichten: 198
Lid geworden op: 24 jan 2017, 16:29
Locatie: Vollenhove

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor JMB » 13 feb 2017, 10:18


Klooster-Zuid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jan 2017, 15:42

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor Klooster-Zuid » 13 feb 2017, 15:47


JMB
Beheerder
Berichten: 198
Lid geworden op: 24 jan 2017, 16:29
Locatie: Vollenhove

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor JMB » 13 feb 2017, 16:33

We hebben nu de situatie dat iedereen om 12.00 (volgens mij) klaar moet staan op opstelterrein. Meeste wagens staan dan al met geluid en eventuele beweging te tetteren, en sommige zijn nog druk bezig met bijwerken/opzetten etc. Maar ja dan heb je altijd de laatkomers, waarbij een goede entree op het opstelterrein ook indruk kan maken, of juist het tegenovergestelde. Dus deze 'oneerlijke' situatie bestaat eigenlijk al.

Ik heb eigenlijk wel het gevoel dat de jury hier door heen kan kijken. Eerste jurering op opstelterrein is toch om een eerste indruk te krijgen, wat details in je op te nemen. Wat een wagen in de straat doet, welke sfeer en gevoel deze oproept blijkt toch de laatste jaren uiteindelijk doorslaggevender dan hoe je je presenteert op het opstelterrein.

Twister
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2017, 13:18

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor Twister » 16 feb 2017, 08:11

Afgelopen dinsdag was er een 4v wagenbouwersvergadering. Lijkt me dat er hier toch over gesproken is. Aangezien ik niet de man ben bij ons die vergaderingen bezoekt. Iemand anders die zich geroepen voelt.

Of is dit hoofdstuk in de prullenbak beland.

JMB
Beheerder
Berichten: 198
Lid geworden op: 24 jan 2017, 16:29
Locatie: Vollenhove

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor JMB » 24 feb 2017, 11:54

(Nog) niermand over gesproken inderdaad...we zullen 's door de wandelgangen lopen en kijken of er iets bekend over is. ;)

Twister
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2017, 13:18

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor Twister » 24 feb 2017, 14:28

Denk dat ik na dinsdagavond ook wel meer kan vertellen.

JMB
Beheerder
Berichten: 198
Lid geworden op: 24 jan 2017, 16:29
Locatie: Vollenhove

Re: Parcours wijziging

Berichtdoor JMB » 25 feb 2017, 10:37