Corso St. Jansklooster 2017: de Nabeschouwing

Jannus
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017, 21:06

Corso St. Jansklooster 2017: de Nabeschouwing

Berichtdoor Jannus » 30 aug 2017, 21:48

Nu alle stof weer is neergedaald, een korte terugblik op Corso 2017

11. Forza – Tot de dood ons scheidt
Vooraf het meest besproken ontwerp. Je weet dat je dan een risico neemt. Helaas pakte dit voor de jongens en meiden van Forza niet goed uit. Aan de andere kant, als je een ontwerp met anatomie kiest, dan moet de anatomie wel kloppen. Zeker als het om mensfiguren gaat, ook al zijn ze in staat van ontbinding.
10. Deurgoan – Watersnoodramp
Bij de presentatie van het ontwerp op de presentatieavond bleek al wel dat er niet heel goed nagedacht was over het ontwerp. De compositie was niet heel sterk en de opbouw wel erg simpel. Een mooi knipwerk op de achterkant van de wagen kan dit niet compenseren. Toch was ik bij de rondgang enigszins verrast. De groep was er namelijk wel heel goed in geslaagd de juiste sfeer te creëren rond de wagen. Dit was erg goed gedaan.
9. Kluitenberg – Crazy
Waarom? Waarom kiest een groep zo’n ontwerp? Een man met een pistool tegen zijn slaap? Na een heel gezellige wagen in 2016, weer een duistere wagen. Jammer. Daarbij had ik bij de zwarte vlekken en lijnen geen enkele associatie met inktvlekken.
8. Symboliek – de Straatmuzikant
Mooi beeld, maar vooral van een grote afstand. Het vooraanzicht was prachtig. De vormgeving was ook prima, behalve de rug van de muzikant. Wat is daar gebeurd? Het leek erop dat de hond eigenlijk niet paste en de wagen te breed werd. Ook verwacht ik veel meer sfeer rondom een wagen met de titel Straatmuzikant.
7. Alliance – Restant
Indrukwekkend grote wagen, maar waar keek je eigenlijk naar? Het beeld was te onduidelijk. De resten van de dieren hadden denk ik verder uitgewerkt kunnen worden, zodat je dieren beter gaat herkennen. Ook de vormgeving was niet echt top. Dit hielp niet bij het lezen van het ontwerp.
6. Gaos – Barista
De sfeer rondom deze wagen was goed. De uitleg in combinatie met de koffie en de geur van koffie maakten deze wagen tot een sfeervol totaalplaatje. Vormgeving en inkleuring lieten wel hier en daar te wensen over.
5. PODB – Bagpipes
Ook weer een wagen waarbij de sfeer rondom de wagen bepalend was. Eenvoudige vormgeving, maar in zijn eenvoud goed uitgevoerd. Waar ik me wel een beetje aan stoorde was de slechte kwaliteit van de constructie. Dit maakte de wagen fragiel en rommelig.
4. After Nero’s – Handelsgeest
Prima totaalplaatje. De figuranten en de totale aankleding van de wagen zorgden ervoor dat het bedoelde sfeerbeeld heel goed overgebracht werd. Daarmee is deze groep ook zeer terecht de winnaar geworden van de figuratieprijs. Vormgeving was simpel, maar goed. Mooie strakke lijnen, duidelijk beeld. De afwerking liet hier en daar wel te wensen over.
3. Olympia – Sterrenbeeld
Gewoon weer een hele goede wagen, zoals we gewend zijn van deze groep. De compositie miste wat spanning en doordat er gekozen is voor twee wagens bleek het moeilijk om de lijn van de sterrenkijker vast te houden. De sterrenkijker viel af en toe uit elkaar.
2. The Next – Trojan Horse detected
Sterk, eigentijds concept. Het totaalbeeld was goed in balans en het groen van de printplaten zorgde voor een goede balans in de kleurstelling. Wanneer de luiken open waren wel hier en daar wat rommelig.
1. Fun Fun – Verweven
Geweldig totaalconcept! Spannende compositie, gedurfde kleurstelling, de draden waren een geweldige vondst en gaven een mooi effect. Dit alles in combinatie met de strakke show van de figuranten maakten dit de onbetwiste winnaar van corso 2017. Hoe krijgen de jongens en meiden van Fun Fun toch altijd zo strak in de bloemen?