WVTTK: April 2014

04 mei 2014 /

Elke maand blikken we met een aantal corsoliefhebbers terug op het nieuws. Door middel van vier vragen of stellingen, gebaseerd op nieuws-items op de website, geven drie bouwers, ontwerpers en vrijwilligers hun mening.

April was een maand met ontwerp onthullingen en thema-gerelateerd nieuws. Dit zijn de WVTTK vrijwilligers voor de maand April:
Stijn van Meerwijk, ontwerper De Lambrekvrienden (Heeze)
Jordy Mellink, ontwerper van Reedestraat, Hooiland (Lichtenvoorde)
Henrie Schippers, Lid ontwerpcommissie Stadsebergen (Valkenswaard)

#1:

Haisjô presenteert ‘Onderduiking van Joden’:
“Ontwerp Haisjô uit Heeze gaat over WO II en met name over onderduiking van Joden, Nameless over dood en de pest. Wat vinden jullie van dergelijke onderwerpen?”

Henrie en Jordy zijn hier heel duidelijk in en vinden dat zulke onderwerpen er zeker tussen passen. “Iedereen wil toch een gevarieerd corso zien?” zegt Jordy. Henrie: “Deze onderwerpen kunnen je raken, geven je kippenvel! Je ervaart als het ware het gevoel van deze onderwerpen” Beiden brengen het element emotie aan de orde. “Ik vind het juist een hele prestatie als je mensen tijdens een heel feestelijk evenement (het corso) weet te raken met een gevoelige creatie!” aldus Jordy.

“Ik denk dat het het belangrijkst is dat je een thema waardig neerzet” zegt Stijn. Henrie gaat hierin mee: “Het onderwerp moet dan wel goed zijn uitgewerkt en niet te plat worden.” Hij refereert ook aan de wagen “Wat zoude gij dan doen” van buurtschap Wilhelmina over Kamp Vught.
wilhelmina_2006

Stijn vindt ook een onderwerp als de pest niet zo’n issue omdat het een item is uit een ver verleden. “Wat betreft de onderduiking ligt het allemaal wel wat gevoeliger, omdat velen nog steeds direct of indirect bij WO II zijn betrokken. Oppassen dus lijkt me!” aldus Stijn. Henrie haalt hierbij de wagen van ’t Stuk uit 2012 (Ondergedoken) aan. “Hier was eigenlijk helemaal geen discussie of dit wel of niet kon! Blijkbaar was deze dus goed uitgewerkt en het doel een (be)angstige sfeer neer te zetten gelukt.”

Jordy vat het mooi samen: “Corso is emotie, en daar passen gevoelige onderwerpen ook prima tussen.”

#2:

Weer Van Gogh corso in 2015?:
“Er komt mogelijk weer een Van Gogh corso in 2015. Is zo’n thema goed voor het corso?”

“Corso is een prachtig podium, je kunt er de mooiste en meest te gekke wagens laten rondrijden. De vrijheid van de ontwerpers om met bizarre, vernieuwende beelden te komen maakt het corso tot een uniek evenement.” zegt Jordy en vindt dat je ontwerpers eigenlijk nooit zou moeten beperken met een thema, ook niet voor één jaar.

Henrie denkt wel dat er nog genoeg uit het thema Van Gogh te halen valt. “Ga alleen niet het voor de hand liggende onderwerpen gebruiken, denk verder. Denk out of the box!” Bij het corso in 2003 zag hij dat vooral deze wagens goed scoorden. “Bij de topwagens was er goed over nagedacht en ingeleefd hoe Van Gogh dacht. De hele slechte ontwerpen hadden helemaal geen eigen inspiratie, als voorbeeld de 1:1 overgenomen schilderijen.”
deberk_2003

Stijn ziet ook PR-technisch voordelen: “Van Gogh is natuurlijk een klinkende naam, verbonden met de streek, en zal menig persoon inspireren het corso te bezoeken. Misschien zorgt dat voor een extra toeloop van buitenaf.” Maar ook voor de wagenbouwers ziet hij uitdagingen: “De kunst om de platgetreden paden te vermijden en bepaalde thematiek opnieuw uit te vinden.”

Henrie merkt op dat er vanuit Zundert nogal eens wordt afgegeven op het thema in Valkenswaard. Hij vindt dan ook dat Zundertse ontwerpers nu niet moeten gaan roepen dat ze zich beperkt gaan voelen in hun creativiteit. “Dan ben je dus eigenlijk helemaal geen ontwerper. Als ontwerper moet je altijd je creativiteit en/of vindingrijkheid ten toon spreiden als je met een ontwerp bezig bent.”

#3:

Ontwerpen Valkenswaard 2014:
“Het thema ‘Los’ in Valkenswaard levert nogal diverse onderwerpen op. Is het wel een thema en wat zal dit gaan zeggen over de toekomst van een themacorso in Valkenswaard?”

Henrie vindt het nog lastig inschatten of het een goed thema is. “Dat de regiecommissie wat ruimere thema’s gaat bedenken. Ze hebben denk ik de laatste jaren hun neus goed gestoten.” Jordy ziet vooral voordelen aan het vrije thema. “Dit lijkt mij een hele positieve ontwikkeling. Je hebt de bezoekers veel variatie te bieden!” Ook Stijn spreekt juist de mogelijke diversiteit in het thema aan. “Met ‘Los’ kun je alle kanten op, wat ook heeft geresulteerd in een breed aanbod aan vormen en uitwerkingen.” Hij denkt dat ook dat de toeschouwers op een positieve manier verrast zullen worden, “‘los’ van eenheidsworst :)”

Henrie ziet nog niet veel veranderingen aankomen. “Bij wat er tot nu toe is gepresenteerd & wat ik gezien heb in de wandelgangen, blijkt wel dat de kwaliteit bij dezelfde buurtschappen zit als de afgelopen jaren. Ook dit jaar zijn er onderwerpen met weinig eigen inspiratie!” Ook de invloed van de regiecommissie komt ter sprake. Stijn zegt, “In Heeze wordt ook geselecteerd op zoveel mogelijk verschillende invalshoeken en uitwerkingen. Zo hebben wij afgelopen winter moeten loten met De Engelse Tuin om thema’s die qua interpretering erg dicht bij elkaar lagen.”
Ondanks het vrije thema voorziet Henrie geen problemen met wagens die buiten het thema vallen. “De aangemelde onderwerpen zijn allemaal aan de regiecommissie voorgelegd ter beoordeling op het thema.” Hij denkt wel dat de functie van de commissie uitgebreid kan worden. “Ze kunnen beter ook op kwaliteit beoordelen.”

Met het oog op de toekomst vindt Jordy het wel een goede ontwikkeling: “Corso is altijd in ontwikkeling, als dit brede thema goed bevalt, waarom zouden ze het dan niet een keertje zonder thema proberen?”

#4:

“Er staan al heel veel tenten in corsoland, hoe vroeg moet je gaan bouwen, schieten sommigen groepen door?”

Volgens Jordy staan in Lichtenvoorde de meeste tenten ook al maar ziet daar geen probleem in. “Als het enthousiasme er is bij de groep, waarom zou je dan wachten met bouwen?” Henrie laat weten dat in Valkenswaard de tenten, vanwege de bestemmingsplannen op de bouwplaatsen, pas 3 maanden voor het corso gezet gaan worden (en geen dag eerder). Hij vindt dan ook een bouwperiode van 4 maanden wel genoeg. “Maar ik kan goed begrijpen dat groepen eerder beginnen zodat deze groter kunnen bouwen.”

In Heeze zijn daar afspraken ook over gemaakt, de eerste tentboog gaat bij daar vanaf begin juni omhoog. “Eerder zijn we natuurlijk al wel met de voorbereidingen bezig, maar het daadwerkelijke bouwen start dan pas. Voor Juni bouwen heeft ook niet onze prioriteit.” aldus Stijn.
tent_valkenswaard
De bestemmingsplannen in Valkenswaard geven aan dat er maar 3 maanden bouwactiviteit mogen plaatsvinden op de bouwplaatsen, hierop wordt ook gehandhaafd. Henrie geeft aan dat deze regels ook wel vreemde situaties geeft. Het perceel langs ons heeft de Stichting Bloemencorso Valkenswaard in bruikleen van de gemeente waar deze 3 maanden regel niet van toepassing is. Op dit perceel staat ook de ‘Nissenhut’, een opslagplaats waar groepen ook eerder mogen beginnen met bouwen. “Vanaf mei gaan wij altijd beginnen met losse onderdelen bouwen, maar niet op de eigen bouwplaats omdat dat niet mag, maar 5 meter naar rechts wel!” aldus Henrie.

Jordy laat weten dat ze de afgelopen jaren in het eerste weekend van maart al zijn begonnen. “In de eerste weken nog maar één/twee avonden in de week, maar je bent al wel weer gezellig samen aan het bouwen. Zo heeft iedereen wel een hobby waar hij of zij graag het hele jaar door mee bezig is!”

Ook meedoen?

Wil je in een volgende WVTTK ook meedoen? Neem dan contact met ons op via social media of per mail via info@corsonetwerk.nl.




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]