Volg ons: Instagram.com/CorsoNetwerk

Column: Alternatief

24 mei 2019 / 5 minuten

Als ik op de website van Teeuws de galerij met foto’s van voorgaande jaren bekijk, kan ik niets dan bewondering hebben voor alle creaties. Hoe moeilijk om ieder jaar weer met een nieuw onderwerp te komen, het liefst nog indrukwekkender als het jaar ervoor! Soms dient een thema zich vanzelf aan, zoals in 1986 het 100-jarig bestaan van de auto. In 1989 was het thema het verdwijnen van de grenzen binnen Europa een paar jaar later, in 1998 besteedde de corsogroep aandacht aan het einde van de Zuid-Limburgse Bokkenrijders 200 jaar daarvoor in 1798. In 2013 stopte na 22 jaar het legendarische televisieprogramma ‘Blik op de weg’. Corsogroep Teeuws bouwde een gigantische motor met dezelfde titel als het programma. De wielen draaiend, het nummer Born To Be Wild uit de speakers en de motorrijder diep over zijn stuur gebogen maakten diepe indruk alom. De wagen werd door zowel de vakjury als de publieksjury tot winnaar uitgeroepen.

Ook verhalen en legendes zijn geliefd onderwerp voor een corsowagen. Wat te denken van de laatste ‘holbewoners’ van Lichtenvoorde, Aaltje en Fokke uut den bunker! Na de oorlog woonde het zwervers-stel jarenlang in een verlaten bunker bij de spoorlijn. In 1984 bouwde Teeuws een wagen ter ere van het stel. In 2003 bouwde men het gevleugelde paard Pegasus uit de Griekse Mythologie, in 2008 waren de Witte Wieven uit Zwiep (bij Lochem) het onderwerp van de corsowagen. Pegasus ontving van de vakjury de 1e prijs en ook de figuratieprijs was voor het mythologische paard. In een vroeg stadium werd al duidelijk dat er een te kort aan dahlia’s zou zijn door de warme zomer. De wagenbouwers mochten daarom ongeveer 30% alternatief materiaal gebruiken. De ontwerper heeft met de groep deze uitdaging opgepakt, alles werd er aan gedaan om de wagen goed op straat te krijgen, zelfs de houten zijwand van de bouwlocatie werd op de wagen verwerkt! Op de zaterdagmorgen van het bloem-plak-weekend (optocht was zondag) kwam Teeuws er achter dat zijn maar 35% van de dahlia’s uitgeleverd kregen. Gelukkig liep het goed af met het behalen van de 1e prijs. Elf jaar later, in 2014, bouwde Teeuws wederom een paard, ditmaal een Iron Horse. Toen de indianen voor het eerst een stoomlocomotief door hun land zagen denderen, noemden ze hem de Iron Horse. In 1924 maakte John Ford een film met dezelfde titel over de aanleg van de Transcontinental Railroad.

Tegenwoordig gebruikt men met 18 corsowagens meer dahlia’s dan destijds met 28 corsowagens. De wagens zijn groter en hoger geworden, en er zijn ook meer (eigen) dahlia’s beschikbaar. Het land wordt beter benut dankzij nieuwe technieken en kunde bij de kwekers. Het gebruik van alternatieve materialen heeft een aantal jaren voor veel discussie gezorgd. De corsogroepen in Nederland, dus ook in Lichtenvoorde, bouwen graag grote wagens om zich te onderscheiden van de andere bloemencorso’s. De dahlia blijft een product van moeder natuur, ieder jaar is het weer afwachten of er bloemen genoeg zullen zijn. Jaren achtereen werden er bloemen opgekocht in het Westland, wat eigenlijk geen geschikte bloemen waren voor de corsowagen. Ze zijn destijds te klein en vaak niet de juiste kleuren. Bovendien was het lastig om mensen te vinden die de bloemen daar wilden plukken, men had de mensen bij de wagen hard nodig en de meeste bouwers werken natuurlijk overdag. In 1997 moest er noodgedwongen gewerkt worden met alternatieven vanwege het grote tekort aam dahlia’s. Desondanks had Lichtenvoorde dat jaar een prachtig corso, getuigend van enorme creativiteit gezien de gebruikte alternatieve materialen. Als je het groep Teeuws vraagt, wordt het corso in aanzien zelfs verbeterd, door dit gebruik van alternatieven. De ontwerper heeft zo veel meer mogelijkheden om er een groot schouwspel en kunstwerk van te maken. Zo ontstond bij de groep Teeuws het idee om verder te gaan met alternatieve materialen. Twee jaar lang werd er over vergaderd met kermiscomité en wagenbouwers! In het jaar 2000 kregen de groepen toestemming om ook voor een bepaald percentage met alternatieven te gaan werken.

Het verbouwen van eigen dahlia’s is een belangrijke inkomstenbron voor corsogroep Teeuws. Daarnaast zijn er 21 sponsoren die de groep ondersteunen door bijvoorbeeld gratis materiaal, drank en etenswaren of een jaarlijkse financiële bijdrage. De invoering van het Teeuws T-shirt in 1992 (het jaar waarbij Teeuws de kans had voor de 3e keer op rij de juryprijs te winnen) is een groot succes! Ieder jaar wordt er een T-shirt ontworpen passend bij de corsowagen, gesponsord door een aantal bedrijven. De wagenbouwers van Teeuws kopen het T-shirt, waardoor er een mooi bedrag in de kas beland. Op de achterkant stonden de logo’s van de sponsoren als reclame, tot groot succes! Het jaar daarna kregen we meer sponsoren en plaatsten we die logo’s subtiel op de mouw. Het jaar daarna heeft Teeuws zelfs overwogen T-shirt met lange mouwen te nemen vanwege de groeiende belangstelling van sponsoren. Inmiddels hadden ook ander groepen echter ook het succes van een T-shirt ontdekt en werd de spoeling van sponsoren zo weer dunner. Inmiddels draagt iedere groep tijdens het bloemencorso een eigen T-shirt. Goed voor de herkenbaarheid, het publiek weet meteen waar jij bij hoort. Daarnaast loopt iedereen er zo goed gekleed bij, en straalt het eensgezindheid uit wat zo kenmerkend is voor het Bloemencorso van Lichtenvoorde.

Zwarte Magie krijgt inmiddels gestaag zijn uiteindelijke fantastische vorm! Wat wordt er hard gewerkt, zowel in de corsoschuur als achter de schermen. Om de kas te spekken gaan de leden van groep Teeuws nog een aantal dagen vrijwillig aan de slag tijdens het volksfeest in Goor eind juni.



Het is zover! Alle columns van het project ‘Van Ontwerp tot Optocht’ zijn gebundeld in een boek. Lees alles over het Bloemencorso Lichtenvoorde en Corsogroep Teeuws. Inclusief niet eerder gepubliceerde verhalen en ruim 55 foto’s. Het boek is te koop via info@klomptgoed.nl



Nieuws lichtenvoorde




Praat mee over Corso lichtenvoorde op ons forum!