Zoals ik in de vorige column ‘Op Transport’ al schreef, zijn er de afgelopen weken kratten vol dahlia’s geplukt en op transport gegaan. Na de eerste plukdagen hadden de planten even rust, een week later zaten er al weer genoeg bloemen aan voor de volgende transporten. Groep Teeuws is één van de leveranciers van dahlia’s aan andere corso’s en volksfeesten (zie column ‘De Zwarte Dahlia). Robert nam mij na de eerste plukdagen mee naar het centrale afgiftepunt van de bloemencommissie Lichtenvoorde, zodat ik ook de logistieke kant van het transport met eigen ogen kon bekijken.
De belangrijkste taak van de Bloemencommissie Lichtenvoorde is de in-, en verkoop van dahlia’s. Er worden vanuit Lichtenvoorde zo’n 2,4 miljoen dahlia’s verkocht aan afnemers van andere bloemencorso’s en volksfeesten. Teeuws is de op drie na grootste leverancier van Lichtenvoord. De prijs per dahlia wordt aan het begin van het corsoseizoen vastgesteld, net als de plukkalender. Op deze manier weten de corsogroepen wanneer er dahlia’s geleverd moeten worden en ook voor welke afnemer. Op de website van de bloemencommissie kan Robert precies zien hoeveel er van welke soort dahlia is geplant, zowel landelijk als in Lichtenvoorde. Op deze website kan ook iedere corsogroep opzoeken welke andere groep dezelfde soorten heeft geplant. Eigenlijk is het een soort ruilhandel, zo legde de voorzitter van de bloemencommissie Lichtenvoorde (Stefan Stapelbroek) mij uit. Voor het Bloemencorso Lichtenvoorde worden er weer dahlia’s teruggekocht, zo’n 2 miljoen.
Door de aanhoudende droogte en hitte valt de dahliapluk dit jaar erg tegen. De groei van de plant stagneert, de knoppen van de bloemen verbranden. De wagenbouwers hebben dus minder inkomsten uit de verkoop van dahlia’s. Anderzijds maken ze juist extra kosten voor het beregenen van de dahliavelden. Donderdag 22 augustus gingen er dahlia’s op transport voor het bloemencorso van Vollenhove. Bij een grote hal van Roemaat Transport, op het industrieterrein van Lichtenvoorde, konden alle corsogroepen hun met dahlia’s gevulde kratten afleveren. In de hal werden ze vervolgens gestapeld op houten pallets, uiteraard netjes gesorteerd. De bloemencommissie houd precies bij welke groep hoeveel kratten van welke soort aanlevert. Na jarenlange ervaring weten de leden van de bloemencommissie hoeveel dahlia’s van welke soort er ongeveer in een krat gaan. Van de corsogroepen wordt verwacht dat ze de kratten tot net boven het handvat gevuld aanleveren, goed gevuld dus. Twee leden van de bloemencommissie gaan van tevoren de meeste dahliavelden langs om een prognose te maken van het aantal bloemen per plant, sommige wagenbouwers leveren zelf die prognose aan.
Op een ander gedeelte van het terrein van Roemaat (zij regelen de hele logistiek) konden vervolgens de teruggekomen lege kratten (van de pluk voor Varsseveld) worden opgehaald. De plaatsen die Lichtenvoordse dahlia’s afnemen, zorgen dat de kratten weer geretourneerd worden. Nog een heel karweitje, want alle kratten staan kris kras door elkaar. Zo heeft groep Teeuws kratnummer 28, zoekt en gij zult vinden. De kratten die op transport naar Vollenhove gingen, komen pas ten tijde van het eigen bloemencorso weer retour. Het is dus wel belangrijk dat de corsogroepen die dahlia’s leveren over voldoende kratten beschikken. Alle groepen maken sinds dit jaar gebruik van dezelfde nieuwe duurzame zwarte kratten.
Diezelfde donderdagochtend 22 augustus, tijdens de pluk voor Vollenhove, werd ik geïnterviewd door Mark Ebbers voor een artikel in Achterhoek Nieuws- de Elna. Een paar foto’s voor bij het artikel heeft Mark dan ook op het dahlialand gemaakt. Het is een prachtig artikel geworden met leuke foto’s waar ik ondertussen al veel mooie reacties op heb mogen ontvangen. Aangezien ik in Zwitserland op vakantie was, kon ik het in eerste instantie alleen online bekijken. De papieren versie lag geduldig te wachten in Lichtenvoorde, net als het Corsomagazine met een door mij geschreven artikel over hoofd-, en mediasponsor Achterhoek Nieuws.
Natuurlijk had ik er bij het plannen van mijn vakantiereis rekening mee gehouden op tijd terug te zijn voor de laatste loodjes van de wagenbouw. Ondanks dat ik in het schitterende Zwitserland met volle teugen genoot, was ik met mijn gedachten regelmatig even bij groep Teeuws. Wat was ik er graag bij geweest toen ‘Zwarte Magie’ zijn eerste technische testen onderging! Dit gebeurt buiten de bouwschuur, dus alle steigers moesten worden afgebroken. Na de geslaagde test werd Zwarte Magie (uiteindelijk) weer naar binnen gereden, en werden ook de steigers weer opgebouwd. Op Facebook zette Teeuws ondertussen iedere dag een andere sponsor in het zonnetje. Op de Facebook pagina van Bloemencorso Lichtenvoorde werden zo langzamerhand de deelnemende muziekkorpsen bekendgemaakt.
En nu? Nu zijn dan echt de laatste loodjes aangebroken. De spanning stijgt, de planning is strikt. Bij de Johanneshof in Lichtenvoorde mag ik de hele maand september mijn foto’s exposeren. Aankomende zaterdag 7 september ben ik er zelf van 10.30 – 12.00 uur, iedereen is van harte welkom op de inloop met een kopje koffie of thee erbij. Daarna ga ik uiteraard weer snel naar de bouwschuur terug.
Het is zover! Alle columns van het project ‘Van Ontwerp tot Optocht’ zijn gebundeld in een boek. Lees alles over het Bloemencorso Lichtenvoorde en Corsogroep Teeuws. Inclusief niet eerder gepubliceerde verhalen en ruim 55 foto’s. Het boek is te koop via info@klomptgoed.nl