Column: Niemand vindt de reklamekaravaan leuk

Foto: Avondetappe (NOS)
17 jul 2019 /

De eerste rustdag is achter de rug en we zitten weer midden en in ronde der rondes, jawel dames en heren, le Tour de France is weer bezig. Na een grande depart zonder toppers als Froome en ons eigen Tom Dumoulin was het een week waarin het wielernieuws eens niet werd gedomineerd door de knie van diezelfde Tom.

Ik ga een naam noemen. Mike Teunissen. Wie? Jawel dames en heren, u hoort mij goed; Mike Teunissen! Het was Mike Teunissen die stilletjes mee was gesprongen met de sprintkanonnen en zo van ons weer gekke Nederlanders want WE hadden de na dertig jaar weer eens een Nederlander in de gele trui.. Het was Mike Teunissen waar niemand meer naar omkeek en het was, jawel dames en heren, Mike Teunissen die net voor de streep zijn wiel naar voren drukte. Wat is de Tour toch mooi. Chapeau!

Maar niet álles aan de tour is mooi. Want zeg ik ‘Tour’, dan zeg ik ‘Reklamekaravaan’. Het enige wat mooi is aan de karavaan is dat de karavaan weer aan de horizon vertrekt. Niemand houdt van de reklamekaravaan. Mag ik dat zeggen?

Nu kent het corso de gedoogtent. Deze tent is als het peloton dat een oogje dicht knijpt wanneer een renner tussen en achter de auto’s hangt om terug te komen na lek te hebben gereden of het doen van een plas, zo kent het corso de gedoogtent waarin de praalwagens verrijzen. Maar in plaats van stilletjes meespringen in de sprint zoals Mike Teunissen dit deed, wordt er met groot machtsvertoon gekoerst en wordt de gedoogtent meer en meer tot reklamekaravaan verheven. En waar de reklamekaravaan een optocht is die ook weer vertrekt is dit een blijvende ergernis in het zo mooie landschap. Ik zal het nog eens zeggen; niemand houdt van de reklamekaravaan, mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

En dan is daar nog de kakafonie aan spandoeken die het landschap verder ontsieren. Een wildgroei aan uitingen die er voor zorgen dat de boodschap, het aankondigen van een evenement, verzeilt raakt in een ware chasse patate. Het kan niet anders dan dat de jurywagen hier met stijgende verbazing naar kijkt en moeite zal hebben om dit te verdedigen terwijl menig ondernemer moet voldoen aan een surplus aan regelgeving.

Daarom een oproep aan het peloton en alle ploegleiders die meedoen aan het circus wat wij het corso noemen; zorg dat de sport schoon blijft. Zorg er voor dat de reklamekaravaan geen stok wordt waar iemand mee kan gaan slaan. Wees zuinig op de gedoogtent zoals Tom zuinig is op zijn knie en rechtsomkeert maakt op weg naar wat zijn hoogtepunt had moeten worden.

Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]