Volg ons: Instagram.com/CorsoNetwerk

Column: Op Transport

29 aug 2019 / 5 minuten

De eerste dahlia’s zijn geplukt. Van eind juni tot eind oktober staan ze in bloei. Het plukken gebeurt bij voorkeur ’s morgens vroeg (of ’s avonds laat), dan zijn de bloemen in de beste conditie. Voor de dahliaplant geld: hoe meer bloemen je plukt, hoe langer de plant doorgaat met het vormen van nieuwe scheuten. Als je de bloemen niet plukt, stopt de dahliaplant met bloeien. Maandag 12 augustus gingen de eerste bloemen op transport richting buurdorp Varsseveld. Woensdag 14 augustus werden er dahlia’s geplukt voor de bloemencorso’s van St. Jansklooster (16 augustus) en Leersum (17 augustus) en de laatste kratten van deze week waren voor de kermis van Groenlo op 17 augustus, waarmee het totaal aantal kratten met geplukte dahlia’s op 114 kwam te staan.

Door de verkoop van dahlia’s kan corsogroep Teeuws weer wat geld verdienen om te spenderen aan de eigen corsowagen. Het bloemencorso van Vollenhove is dit jaar een weekend vervroegd, in plaats van de gebruikelijke laatste zaterdag van de maand augustus vieren zij dit jaar hun bloemencorso op zaterdag 24 augustus. Dit is besloten zodat er niet teveel grote bloemencorso’s in hetzelfde weekend worden georganiseerd. Zaterdag 31 augustus is het Bloemencorso van Winterswijk, op zondag 1 september de bloemencorso’s van Zundert en Beltrum (nabij Lichtenvoorde). Het bloemencorso van Zundert is niet alleen het grootste corso van Nederland, zelfs het grootste ter wereld! Op zondag acht september is het dan eindelijk de beurt aan Lichtenvoorde en ook Valkenswaard heeft dan een bloemencorso.

Heel soms leveren de dahlia’s ook ná het bloemencorso nog wat op! In 1996 bouwde Teeuws ‘Eindsprint’, een wagen met acht gigantische wielrenners erop. Een kunstenaar uit Enschede had interesse in het met bloemen beplakte peloton, hij wilde ze graag inzetten voor een ludieke actie. Hengelo en Enschede beweerden destijds beiden de mooiste en gezelligste binnenstad te hebben, cijfers bewezen echter dat Enschede toch echt het meeste publiek trok. De kunstenaar wilde het peloton graag langs de Enschedese-, en Hengelosestraat plaatsen voorzien van tekst: “voor de koopjes moet u naar Enschede!” De koop werd gesloten, het peloton kon vertrekken. De kunstenaar kwam er al snel achter dat hij zich ietwat had verkeken op de werkelijke afmeting van de renners. De fietswielen alleen waren al twee meter in doorsnede, te breed voor de aanhanger van de koper. De renners werden ontdaan van hun fiets, en ook de fietsen zelf moesten gehalveerd. Dit kwam de stabiliteit van het geheel natuurlijk niet ten goede, bovendien konden op deze manier nog niet alle renners mee naar Enschede. Daarom kwam de kunstenaar terug met een grote containerwagen om de rest van het peloton te halen. Restte er nog één hindernis… Het viaduct over de N18 vlak voor Lievelde. Daar kon de containerwagen met het peloton achter in de bak helemaal niet onderdoor! Tenminste, niet zonder de hulp van Teeuws. Zij reden vooruit naar het viaduct waar zij de containerwagen hebben opgewacht. Vlak voor het viaduct heeft de vrachtwagenchauffeur de container laten zakken terwijl de mannen van Teeuws het verkeer op de Twenteroute tegenhielden. Met de container op sleep is de vrachtwagen voorzichtig onder het viaduct doorgereden, ondertussen een gigantische rij (geduldig) wachtenden achter dit spektakel. Eenmaal onder het viaduct door kon de container weer op de vrachtwagen worden geladen, op naar Enschede!

Volgende week gaat het plukken weer verder, gelukkig beloofd het mooi droog weer te worden. Zondag 18 augustus is de tweede grote papierplakzondag. Daarom werd er deze week ook overdag aan de wagen gewerkt, zodat er zoveel mogelijk van het frame van karton is voorzien waar dan vervolgens het papier overheen geplakt kan worden. De eerste mechanische test komt ook snel dichterbij. Dan kunnen alle tijdelijke steigers en loopplanken verwijderd worden en komt er een stevigere steiger rondom de wagen. Met name tijdens de bloem-plakdagen lopen er heel wat mensen op en over de steigerplanken, dan is een solide omloop nog eens extra belangrijk. Het ontwerp voor het nieuwe T-shirt is ook gepresenteerd, ik vind hem prachtig! Okergele V-hals shirts met één van de eerste schetsen die Paul Wieggers maakte voor Zwarte Magie. Van deze schets maakte hij het eerste modelletje met een echte schedel, van dit schaalmodel maakte ik een foto die ik liet uitvergroten voor de expositie. Gaaf toch dat ik nu een bijpassend T-shirt heb.

Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde had mij benaderd of ik voor het Corsomagazine een stuk wilde schrijven over de mediasponsor van het Bloemencorso: Achterhoek Nieuws. Om over voldoende achtergrondinformatie te beschikken interviewde ik de verkoopleider van Achterhoek Nieuws en ook oud-voorzitter Laurens Leemreize. In die tien jaar dat hij voorzitter was is er heel wat veranderd, daar komen soms prachtige anekdotes uit voort! Zo vertelde Laurens onder meer dat men toen al stappen ondernam om het Bloemencorso te waarborgen voor de toekomst. Het creëren van een goed financieel draagvlak was een vereiste. Dit gebeurde door nog meer de samenwerking te zoeken met (grote) sponsoren. Ook werd er in 1994 begonnen met het afsluiten van Lichtenvoorde en het vragen van entreegeld voor bezoekers van buitenaf. Die laatste stap had heel wat voeten in de aarde! Ineens moesten er heel veel mensen op verjaardagvisite in Lichtenvoorde?! Een enkeling gaf zelfs aan naar het ziekenhuis te moeten, blijkbaar niet wetende dat deze inmiddels al jaren was gesloten!
Wordt vervolgd.



Het is zover! Alle columns van het project ‘Van Ontwerp tot Optocht’ zijn gebundeld in een boek. Lees alles over het Bloemencorso Lichtenvoorde en Corsogroep Teeuws. Inclusief niet eerder gepubliceerde verhalen en ruim 55 foto’s. Het boek is te koop via info@klomptgoed.nl



Nieuws lichtenvoorde




Praat mee over Corso lichtenvoorde op ons forum!