Special: Review 2015: Samengevat, bouwers chapeau

16 sep 2015 / 8 minuten

Afgelopen weekend ben ik afgereisd naar Lichtenvoorde om, naast het gebruikelijke rondje langs de tenten zaterdag, ook het op één na grootste corso van de wereld te zien op de zondag. Hieronder mijn bevindingen over de wagens en de positie waar ik ze verwacht had.

De uitslag:

1. Hooiland – Losgeslagen (1)
Terechte nummer één. Een van de weinige wagens waar het hele plaatje klopte. Vooraf had ik mijn twijfels bij de ondergrond die vrijwel hetzelfde was ingekleurd als de stier, maar op de straat kwam dit er heel mooi uit. Op enkele bewegende delen na, vielen er weinig bloemen af en dat is een hele prestatie als driekwart van de wagen beweegt. Proficiat, het is verdiend!

2. Teeuws – Pimp my ride (2)
Vooraf was dit voor mij beslist geen topwagen, maar op de straat kwam hij helemaal tot leven. Vooral de souplesse waarmee de wagen uitschoof en alles naar buiten en beneden ging maakte het plaatje af. Wel jammer dat deze beweging niet uitgevoerd kon worden op drempels en in bochten, maar de snelheid waarmee alles uit elkaar ging maakte dit weer ruimschoots goed.

3. Lansink Bluiminck – Library (3)
Een enorme bak van een wagen, maar ondanks de grootte is hij nog erg netjes op de weg gezet. Ik was een beetje huiverig voor de bloemkolen, maar uiteindelijk misstond dit totaal niet in het geheel. Heel jammer van de onbedekte boekenplanken, achteraan was dit geen probleem, maar vooral de enorme plank in het vooraanzicht boven de lamp deed afbreuk aan de wagen. Wel jammer om te zien dat wagens van deze hoogte altijd wel een paar takken mee moeten nemen in Lichtenvoorde, kan er niet eens beter gesnoeid/gestuurd worden?

4. 6kamp – Herrieschoppers (4)
Leuk beeld van de gestreste kippen, afgewisseld met een rustmoment. Het stukje muziek was vrij kort, waardoor iedereen het effect kon meemaken, chapeau! Aan het einde van het parcours leek het echter dat veel van de beweging het niet meer deed, enkel de kippen in het vooraanzicht raakten nog gestrest. Waren de bewegers er zat van of was het echt al stuk na 2 uur?

5. De Lummels – Arachnida (9)
Als je een wagen zo breed maakt dat de bewegers meer aandacht moeten schenken aan hoe ze de lantaarnpalen ontwijken in plaats van hoe ze de beweging zo mooi mogelijk neer kunnen zetten, vind ik niet dat je het verdient om in de top vijf te staan. Het kwam hierdoor totaal niet natuurlijk over en dat was voor mij het enige aspect dat dit ontwerp interessant kon maken.

6. Vedut Nogal – D’r kump ‘n ende an (10)
Alsjeblieft, stop eens met zulke titels. Ja, we weten dat jullie Achterhoekers zijn, we zijn hier zelf naar toe gereden. Laat een dergelijke titel toch in de vorige eeuw, waar hij thuis hoort. De wagen op zich was verder prima, voor mij echter net niet genoeg om in het linkerrijtje te komen. Waarom mochten jullie trouwens als enige een auto in de reclamekaravaan laten meerijden?

7. Groep van Ons – Geweizigd (12)
Ik dacht dat ik de ergste woordspelingen al langs had zien komen de afgelopen jaren in corsoland, maar deze spant toch echt de kroon. Het is veel te ver gezocht en er zit mijns inziens geen enkel logisch verband tussen. Daarnaast was de vormgeving niet perfect en de kleuren hadden anders gekund. En waarom moest het onderstel in het zich zitten? Maak dan de wagen langer of je onderstel korter, de slijptol is gewillig.
harbers_2015
8. Harbers-Paul – ’t Löpp (5)
Heel gaaf idee wat goed uitwerkte op straat. De live muziek was zeer goed gevonden, het zweepte het geheel helemaal op en zorgde dat je ondanks de lengte bleef kijken. Qua titel mogen jullie kijken bij Vedut Nogal, als je jezelf wil profileren als één na grootste ter wereld is dit niet de manier. Of is dit voor onze Scandinavische gasten?

9. Boschkempers – Voodoo (6)
Strakke poppen met vooral het touw heel mooi gemaakt met geregen bloemen. In de klossen op de onderwagen liet deze strakheid het echter afweten met zeer slecht geknipte lijnen. Het geheel was een beetje saai en daardoor bleef je niet kijken. Het ontwerp deed erg denken aan een voormalig ontwerper van deze groep, hij is gelukkig inmiddels afgestapt van dergelijke wagens die het alleen van strakheid moeten hebben. Hopelijk doen jullie dit ook, want jullie kunnen meer.

10. Zieuwentseweg – Ja-knikkers (7)
Leuk beeld waar weinig op aan te merken viel. Qua ontwerp is het maximale eruit gehaald, de kleuren waren goed, de bewegingen ‘natuurlijk’. Ook de muziek vond ik een goede toevoeging, hoewel ik her en der hoorde dat niet iedereen begreep dat deze hondjes normaliter op het dashboard van de auto staan.

11. Veur Mekare – Benauwd (11)
Goed idee, maar er moest te veel aan de anatomie gesleuteld worden om hem in het doosje te laten passen. Hierdoor werd het geheel te veel een karikatuur. De ondersteuning met snel ademende bewegingen en het geluid maakten het beeld wel af. Respect voor (de ruggen van) de duwers.

12. Geschudt-Lora – Gedrocht (13)
Het was duidelijk een gedrocht. De vormgeving was prima, hoewel dat natuurlijk al gauw goed is met iets dat ‘lelijk’ moet zijn. De inkleuring op deze manier was allesbehalve mijn keus, het kwam er niet mooi uit en vooral de Cornel Bronze misstond tussen de andere dahliavlakken.

13. De Witte Brug – Veestapel (17)
Ja, het was een stapel vee. Maar om eerlijk te zijn verwacht ik bij het stapelen niet dat een tweetal stuks vee volledig in het luchtledige blijven hangen. De compositie vond ik dan ook erg matig. Daarnaast was de vormgeving allesbehalve perfect, de achterste koe leek ruzie met de boer gehad te hebben met zijn platte neus, waardoor ik hem zelf nog iets lager in de uitslag had verwacht.

14. Van Reedestraat – Volle Bak (15)
Prima wagen, maar volgepakte auto’s hebben we inmiddels al wel vaker gezien. Als hij in Zundert mee had gereden, had deze wagen ongetwijfeld een Pluim van de jury gekregen voor het geluid. Het remmen, stationair lopen en weer optrekken gaf hem net dat beetje extra wat hem van de laatste plekken afhield.

15. Groep Rensing – Ongenode gasten (14)
Leuk idee, maar de uitwerking viel tegen. Het stukje was goed gevonden met het openen van de deur en weg schrikken, maar het duurde allemaal te lang om volledig te zien. Ook de ratten waren niet goed van vorm met hun neuzen die meer aan een olifant deden denken. Met de pakken had ook meer gedaan kunnen worden. Al met al in potentie een ontwerp voor het linkerrijtje, maar in de uitwerking blijft hij onderin hangen.

16. Kwintet – Grand National (16)
Een lange wagen die het duidelijk ontbrak aan volume. Ook de jockeys oogden erg smal ten opzichte van de paarden. En waarom moest het geheel pas beginnen op anderhalve meter hoogte? Dit deed namelijk erg veel afbreuk aan het geheel. Wel respect voor de paarden die enkel op hun achterpoten stonden zonder constructie in het zicht.

17. Boschlaan – Beschermheren (18)
Heel mooi dat ook jullie iets kunnen laten bewegen, maar deze tijd had beter gestopt kunnen worden in de vormgeving en het creëren van een mooi vooraanzicht. Nu konden de schilden eigenlijk net niet ver genoeg naar beneden om de gezichten te kunnen zien en keek je eigenlijk alleen naar de naar mijn idee iets te grote schilden. De inkleuring daarentegen was prima.

18. Groep Marneth – Foodfight (8)
Zeer onterechte laatste plaats, wat heeft de jury gezien wat hen heeft doen besluiten Marneth de rode lantaarn te geven? Het geheel was strak, de compositie mooi en wat al niet te spreken over de geweldige knipwerken op de verpakkingen. Nee natuurlijk, top vijf was het niet, maar laatste met ook nog zo’n gat qua punten met de voorganger? Ik snap er werkelijk waar helemaal niks meer van. Ach, laten we maar zo denken, volgend jaar de grootste stijger.

Algemeen
Over het algemeen was het een mooi corso, wel jammer dat de diversiteit in ontwerpen dit jaar ver te zoeken was. Veel dieren, een aantal auto’s en als hoogtepunt twee mensfiguren die qua compositie en vooral in het vooraanzicht erg op elkaar leken.
lansink_2015
De rondgang kwam dit jaar zeer slecht op gang, zoals ik het zag veroorzaakt door een reclamekaravaan die een kwartier te laat vertrok. Het heeft heel lang geduurd voordat het geheel eindelijk door ging rijden. Een reclamekaravaan is prima, maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat deze het corso volledig verstoort.

Als laatste heb ik me nog geërgerd aan de vele mensen die rond de wagens liepen. En nee, dan heb ik het niet over twee kinderen met een bordje, een tweetal wagenbegeleiders en iemand die de beweging aanstuurt. Het gaat mij om die vijf tot tien die helemaal niks aan het doen zijn en alleen maar aan het kletsen zijn op het parcours in een wagenshirt. Jullie zijn de op één na grootste ter wereld, gedraag je er dan ook naar, probeer die professionaliteit uit te stralen.

Samengevat, bouwers chapeau, jullie hebben een achttiental mooie tot prachtige wagens op het parcours gezet. Organisatorisch is er echter nog wel wat te halen, zodat jullie het stempel van de op één na grootste ook met trots kunnen dragen.



Nieuws lichtenvoorde




Praat mee over Corso lichtenvoorde in ons discussie platform!