Special: Simon Adriaensen, specialist beweging Laer-Akkermolen

06 feb 2013 /

"Een corsowagen weegt met bloemen bijna 3 keer zo zwaar dan zonder bloemen, dit geeft grote beperkingen"

Simon Adriaensen (25) is fanatiek bouwer van het buurtschap Laer-Akkermolen en mede verantwoordelijk voor de uitwerking van de bewegingsconstructies die in 2010 en 2012 dit buurtschap een eerste prijs in Corso Zundert opleverde. Sommige mensen zeggen dat hij woonachtig is in de corso-tent van Laer-Akkermolen maar volgens de gemeentelijke informatie staat hij ingeschreven in een appartementje midden in Zundert.

Hoe ben je in het corso-wereldje beland?
Mijn passie voor het corso is er bij mij met de paplepel ingegoten. Vroeger, ruim 20 jaar geleden, namen mijn ouders mij al mee naar de corso-tent. Toen hielp ik alleen nog mee met het steken en was ik voor de rest vooral irritant, in de pad aan het lopen en hutten aan het bouwen. Ik ben opgegroeid bij Laer-Akkermolen en zal daar nooit weggaan.

Hoe ben je betrokken geraakt bij de bewegings-commissie?
Mijn interesse en opleiding hebben te maken met techniek. Vroeger was ik al veel bezig met machines te bouwen van K’nex en technisch Lego. Een paar jaar terug heb ik de opleiding HBO werktuigbouwkunde gevolgd en vervolgens was de link met beweging in het corso snel gemaakt. Omdat we tot 5 jaar geleden nauwelijks beweging in de wagens hadden ben ik in eerste instantie in de constructie gerold. En ondanks dat ik veel inspiratie haal uit programma’s op Discovery Channel en kermis attracties, ontstaan de beste ideeën nog altijd met “bruine boterhammen bier”.

Is de beweging bij jullie handmatig of elektrisch aangestuurd, en wat bepaalt keuze hiervoor?
Onze voorkeur gaat uit naar handmatig aangedreven bewegingen. Behalve kostentechnisch zijn er ook enkele andere belangrijke voordelen bij handmatige beweging. In tegenstelling tot elektrisch aangestuurde beweging is timing en snelheid is heel makkelijk aan te sturen en aan te passen door middel van mensenhanden. De beweger voelt ook zelf aan als er iets mis gaat en zo is de kans kleiner dat de boel niet kapot geduwd wordt. Ook is deze ‘aandrijving’ (in de vorm van mankracht) snel uitwisselbaar, bijvoorbeeld bij overbelasting. Ten slotte biedt het ook voordelen bij het afbreken van de wagen; er hoeven bijvoorbeeld geen (kostbare) onderdelen uit de wagen gehaald te worden.
la-instructie-beweging
Waarmee zijn jullie (volgens jou) uniek ten opzichte van andere groepen of corso’s?
In het corso-bouwen zijn wij uniek in de manier van beweging wegwerken; wanneer er een corso-wagen van ons aan komt rijden valt er niet te zien wat er kan gaan gebeuren. Ook vind ik onze buurtschap sterk in de constructie, de manier van verstevigen van de wagen. Hoe complex de vormen of bewegingen ook zijn, er is bijna nooit ijzer in het zicht.

Hoe is de samenwerking met de ontwerpers? Wanneer worden jullie als commissie ingeschakeld/betrokken bij de ideeën?
Wij, als bouwers, komen vaak pas in beeld nadat het ontwerp gekozen is, tenzij de ontwerpers en het bestuur twijfelen aan de uitvoerbaarheid. Zo is er in 2009 een vooroverleg geweest over een ontwerp waaruit bleek dat dit te lastig was om te bouwen. Een aantal weken later was er een nieuw ontwerp bedacht en gekozen: Slotact.

Wat zijn de beperkingen van beweging in combinatie met bloemen?
Als ik corso-bewegingen vergelijk met bijvoorbeeld carnavals-bewegingen dan is het gewicht van de bloemen het grootste verschil. Een corso-wagen weegt met bloemen bijna 3 keer zo zwaar dan zonder bloemen, dit geeft grote beperkingen. Daarnaast moet je met het ontwerpen van de beweging er rekening mee houden dat bloemen zo’n 5 cm dik zijn. Je moet ervoor zorgen dat bloemen tijdens de beweging niet tegen elkaar komen, want anders blijft er niet veel van over.

Heb je ambities tot ontwerpen of bevalt deze rol je wel?
De rol die ik nu heb bevalt mij zeker wel, ik zit niet voor niets al zo lang bij onze buurt. Toch zal ik er ooit ook wel wat voor voelen om te ontwerpen. Ik ben zelf creatief genoeg en ik weet wat onze buurt kan maken. En wat is er nog mooier dan dat jouw idee met het grootste corso van de wereld mee rijdt? Wie weet rol ik er wel langzaam in…
la-beweging-interview
Beweging lijkt de laatste jaren een must te zijn gezien de uitslagen. Hoe zie je de toekomst van bewegingstechnieken binnen het Zundertse corso?
Het belangrijkste aan een corso-wagen is dat het plaatje klopt. Als beweging dit versterkt, dan moet er beweging bij. Ik merk dat er momenteel anders ontworpen gaat worden: er wordt begonnen met bijvoorbeeld een vette beweging en daar wordt een wagen omheen verzonnen. Dit brengt in mijn ogen minder sterke corso-wagens op straat. Ik verwacht in de toekomst steeds extremere bewegingen, die zeker niet per definitie zullen scoren.

Website: www.laer-akkermolen.nl




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]