Column: Van Photoshop naar 12.000 bezoekers

09 feb 2013 / JMB

"een concept dat al enkele jaren in het moderators-team van het CorsoForum leefde"

Ergens half November. Zo’n tijd in het jaar van een corso-liefhebber dat het ene corso echt achter de rug is en dat de ‘normale’ mens zich klaar maakt voor de drukke feestmaand die gaat komen. Dat grijze gebied dat precies tussen alle corso-seizoenen in valt, behalve voor die gestoorde ontwerpers die zich peentjes zweten of ze het komende corso-jaar weer de algemene vraagbaak op de bouwplaats mogen spelen.

Ik zal niet zeggen dat ik niet één van die gestoorde ontwerpers ben maar toevallig halverwege afgelopen November-maand was ik even uit de rol gestapt. Op die bewuste woensdagavond bladerde ik door de folders op m’n laptop en kwam een oud Photoshop-bestand tegen met een opzet (layout/framework) voor ‘Corsomagazine’. Dit was een concept dat al enkele jaren in het moderators-team van het CorsoForum leefde en al een paar keer ter sprake was gekomen.opzetV1
Ik ben even in de archieven gedoken en ik zag de eerste verwijzing, in de vorm van columns, naar het concept ‘Corsomagazine’ eind 2004 opduiken. Begin 2006 is de discussie weer een keer opgelaaid met, ik citeer, de opmerking: ‘het nieuws netjes gesorteerd per corso’. Dit was vooral omdat het CorsoForum zich in de loop der jaren had ontwikkeld tot de nummer 1 bron van nieuws in corso-land. In April 2008 ben ik begonnen met de bouwplaatsen, parcours en opstelterreinen van de verschillende corso’s in Google Maps te plaatsen. Met in het achterhoofd dat dit een keer van pas zou gaan komen bij het uitvoeren van het ‘Corsomagazine’ concept.

Weer even terug naar November 2012. Ik open die Photoshop bestanden en begin spontaan wat ideetjes uit te proberen en voor ik het weet ben ik in WordPress de eerste pagina’s aan het programmeren. En zoals dat bij mij met spontane ideeën gaat waren de avonden van de 14 dagen erna gevuld met denken, bouwen, slopen en weer opnieuw denken.

Een extensie van het CorsoForum was het belangrijkste doel van de website: een rijker platform voor nieuws, opinies en media. Toen ik eenmaal een basis had staan leek het me handig om mijn spontane actie met m’n CorsoForum mede-moderatoren te delen. Het initiatief werd enthousiast ontvangen door m’n collega’s en na wat discussies werden de mogelijkheden en de potentie van een platform als dit steeds helderder.
stats
Volgende sprongetje in de tijd is naar 9 Februari (0.19 uur) en ondertussen zijn we 46 nieuwsberichten, 7 columns, 3 grote interviews en veel enthousiaste reacties verder. In de eerste twee maanden heeft de website in totaal 12.000 bezoekjes van ruim 4.500 unieke corso-liefhebbers verwerkt. En de corso-gemeenschap laat ondertussen ook van zich horen met bijdrages in de vorm van columns, nieuws en groeps-introducties. Ondertussen hebben we een team waarmee we nieuwe plannen, ideeën en ontwikkelingen bespreken zodat we de website zo interessant mogelijk houden voor de corso-liefhebbers. Daarnaast is het doel om het platform op korte termijn open te gaan stellen voor groepen/buurtschappen en organisaties om hun nieuwtjes/evenementen naar een groter publiek te openbaren.

Het corso-seizoen is nog maar net begonnen maar volgens mij gaan we met CorsoNetwerk, en alles wat de website gaat bieden, een mooi corsojaar 2013 tegemoet.




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]