Volg ons: Instagram.com/CorsoNetwerk

WVTTK: Februari 2014

03 mrt 2014 /

"Jack Schepers: Gewoon loten of in de uitslag rijden van het vorige jaar"

Elke maand blikken we met een aantal corsoliefhebbers terug op het nieuws. Door middel van vier vragen of stellingen, gebaseerd op nieuws-items op de website, geven vier bouwers, ontwerpers en vrijwilligers hun mening.

Februari was een relatief rustige maand qua corsonieuws desondanks hebben we er een paar vragen/stellingen uit kunnen gooien. Dit zijn de WVTTK vrijwilligers voor de maand Februari:
Allard Paters, wagenbouwer Fatal Attraction (Vollenhove)
Thijs Rensing, wagenbouwer Groep Rensing (Lichtenvoorde)
Bart Rijkers, wagenbouwer Buurtschap Hazestraat (Valkenswaard)
Jack Schepers, bloemenman Tiggelaar (Zundert)

Bij elke vraag staat de link naar het nieuwsbericht waar deze naar verwijst.

#1:

Snertactie voor corso Frederiksoord na verregend jaar:
“Hoe gaat jouw corso om met financiële tegenvallers?”

regen
Bij alle afgevaardigde corso’s van deze WVTTK lijkt er een buffer te zijn voor mindere jaren. Volgens Bart in Valkenswaard ook niet voor niets. “Dat hebben we twee jaar geleden bijvoorbeeld erg hard nodig gehad.” Volgens Thijs heeft de Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde ook een geldbuffer achter de hand. “Ik kan mij niet herinneren dat er ooit extra acties gehouden zijn om het financiële plaatje weer gezond te krijgen.”

Ook in Vollenhove lijkt volgens Allard ook alles financieel op orde. “Ik heb wel eens opgevangen dat de reserves in Vollenhove voldoende zijn om een jaar zonder bezoekers op te vangen. Of dat waar is weet ik niet.”

Bart ziet hierin ook een rol voor de gemeente. “We zijn een enorme organiserende gemeente. Er is geld voor diverse zaken, maar je moet niet ieder jaar proberen het onderste uit de kan te krijgen. Als het nodig is, heb ik het vertrouwen dat er geld komt.”

#2:

Voorlopige startvolgorde Brabantsedag?:
“Wat is volgens jou de beste manier om de startvolgorde te bepalen? “

In zowel Lichtenvoorde, Valkenswaard als Zundert is hier een commissie voor. Bart legt uit dat deze niet alleen het thema bepaald. “In de gedachtegang van ons thema probeert de regiecommissie met de aangeleverde ideeën de optocht zo goed en logisch mogelijk in te delen. Er wordt niet gekeken naar de grote van de buurtschappen of naar de behaalde resultaten uit het verleden.” Ook in Lichtenvoorde is er een dergelijke commissie legt Thijs uit “Tijdens de zomermarkt/feesten in Lichtenvoorde is er de jaarlijkse maquette presentatie van het corso. Tijdens deze presentatie zal de optochtcommissie alle wagens bestuderen en aan de hand van aanvullende uitleg van de ontwerper(s) (wat wil men op straat zetten, wat gaat er bewegen, zit er figuratie op, etc.) een zo gevarieerd mogelijke optocht samenstellen. Dit gebeurt nu al enkele jaren zo en is mijn inziens een prima manier!”

Gewoon loten of in de uitslag rijden van het vorige jaar zijn de eerlijkste methodes volgens Jack. “Daarnaast biedt een regiecommissie een goede tussenvorm om eventueel wagens die elkaar bijten niet in de weg te laten rijden. We willen allemaal dat de ultieme climax in de staart van de optocht zit, dat valt op geen enkele manier te organiseren…”

2008-rensingIn Lichtenvoorde worden door deze zelfde commissie ook de aangemelde onderwerpen gecontroleerd op overeenkomsten. “Mocht dit wel het geval zijn dan is het wie het eerst kom het eerst maalt en zal in overleg met beide groepen bepaalt worden wie en wat er veranderd gaat worden.” En dit is niet voor niets verteld Thijs. “Dit is ons ook overkomen in 2008, Dat jaar hadden de Lummels als idee ‘Tot op het Bot’ (een wagen met een grote stier) en wij kwamen iets later met ons idee dat ook stieren betrof. In overleg hebben wij toen besloten om een ander onderwerp te kiezen en dit werd “The Rolling Stones” dat voor ons uiteindelijk fantastisch uitpakte met landelijk nieuws.”

In Vollenhove wordt de startvolgorde op aanmeld-datum van onderwerp bepaald. “Ik heb wel eens het idee dat sommige groepen dan snel een onderwerp inleveren om na het avondcorso z.s.m. bij de Burght te zijn. Rijd je achteraan ben je pas na middernacht bij de Burght.” aldus Allard. “Persoonlijk zou ik liever zien dat een commissie de volgorde bepaalt, zodat niet alle toppers achter elkaar rijden. Of door middel van loting.”

#3:

Wagenbouwers versus Wagenshoppers:
“Hoe sta jij tegenover het (ver)kopen van onderdelen/wagens?”

Thijs is hier heel duidelijk in. “Het kopen van een wagen is NOT DONE in Lichtenvoorde.” Ook Bart geeft aan dat ze alles zelf maken maar toch ook andere ontwikkelingen ziet. “Afgelopen jaar is er één buurtschap geweest die lichamen van poppen heeft laten snijden in een fabriek. Of dat kopen is? Ik vind dat op zich wel een leuke ontwikkeling om te volgen. Met de 3d printers kunnen er in de toekomst nog leuke dingen gebeuren. Eigenlijk een compleet nieuwe wereld.”

Jack bekijkt het van de andere kant. “Als het geen schade aan de optocht veroorzaakt zie ik geen enkel probleem. Aan de jury dit te beoordelen. Liever 20 mooie wagens waarvan er 5 met gekochte onderdelen rond rijden dan 15 die zelf gemaakt zijn. Het publiek zal er geen moeite mee hebben en dat zijn toch onze belangrijkste gasten.”

Ook in Vollenhove wordt naar Allard’s weten alles zelf gemaakt. “Er worden wel eens onderdelen verkocht aan andere, vaak kleinere corso’s. Ik kan me voorstellen dat je als klein groepje, in een kleiner corso, gaat shoppen bij een ander. Of de voldoening dan net zo zal zijn als dat je het zelf maakt laat ik in het midden.” Die voldoening is ook waar Thijs het om te doen is. “Als ik voor mijzelf spreek dan draait het voor mij niet om het corso zelf, maar om de 12 maanden voorafgaand aan het corso. Juist het vergaderen met het bestuur, het bouwen van de wagen, de kameraadschap, de domme geintjes, de gezelligheid in de tent, maakt waarom het zo’n fantastische hobby is. De tweede zondag in september is alleen de kers op de taart, omdat je dan je creatie kunt laten zien aan de wereld. Ik kan me dan ook niets indenken bij het kopen van een wagen. Ik ben wagenbouwer en geen inkoper!”

Het verkopen van onderdelen gebeurt in Valkenswaard ook wel. “We hebben met ons corso wel een aantal zaken verkocht. Maar er wordt volgens Bart niet bewust rekening mee gehouden tijdens de bouw. “Soms komt er een ander corso in ons weekend met de vraag, maar blijkt het vaak facilitair niet haalbaar. Dus heel af en toe verkopen we wat.”

#4:

Theatercorso wordt weer Bloemencorso:
“Is de naamsverandering een goede zet en is de oubolligheid van de term ‘bloemencorso’ echt zo veranderd de laatste jaren?”

“Ik vind de naamsverandering een goed idee, net zoals ik het een dom idee vond, toen de naam Theatercorso geïntroduceerd werd.” Allard voegt hieraan toe het wellicht ook te maken heeft om zo op de Werelderfgoedlijst te komen. “Je moet het beestje bij de schuur laten. Teveel veranderingen kunnen ook averechts gaan werken.”
theater-bloemen
Thijs vindt dat het een goede zet is geweest. “Hiermee wordt snel duidelijk wat voor soort optocht het is. Zeker gezien het feit dat alle grote corso’s in Nederland deze naam hanteren en de reputatie die daarbij hoort werkt nu zeker in het voordeel van St. Jansklooster.”

Ook hij vindt dat het imago van oubollig de laatste jaren is verdwenen: “Door het gebruik van figuratie en beweging is het corso de laatste jaren het imago van oubollig verloren bij mensen die het corso bezocht hebben. Mensen die nog nooit één van de leading corso’s in Nederland bezocht hebben noemen het misschien nog wel oubollig, omdat ze bij de naam bloemencorso vaak de aalsmeerse plantjesoptocht voor zich zien.”

Volgens Jack is er aan het imago nog niet veel veranderd. “Bloemencorso is nog steeds een naam waar een enorm oubollig imago aan kleeft. In Nederland zijn nog veel mensen die een bloemencorso omschrijven als saai en oubollig. Wat daar aan te doen is moeilijk want wanneer vang je een evenement als corso goed?”

Bart vertelt dat er ook in Valkenswaard onlangs een naamsverandering is geweest, naar Corso Valkenswaard. “Niet dat we geen bloemen meer willen maar meer omdat het corso korter is. Het gaat wat makkelijker rond in de social media, en is misschien wat minder oubollig. Ik ben er niet zo mee bezig. Ik vind het een beetje cijferwerk achter de komma.” Thijs vindt dat een naamsverandering alleen nuttig is als er ook daadwerkelijk iets anders geboden wordt. “In het geval van bijvoorbeeld bloemencorso Beltrum, wat nu “Festunique” heet, hebben ze naast de bloemen praalwagens een hele hoop straattheater, een braderie, bandjes, circus en muziek etc. Het gehele dorp wordt toegevoegd aan de bestaande optocht en dan wordt het een heel andere ervaring.”

Jack denkt ook dat de naam tegenwoordig minder belangrijk wordt: “Met een naam overtuig je de mensen niet om naar een evenement te komen, mond op mond is voor ons veel belangrijker. Ik denk dat beelden meer zeggen dan een naam.De sociale media is op dit moment zo groot dat beeldmateriaal makkelijk te verspreiden is. Dat het dan de naam bloemencorso, dahlia spektakel of wat dan ook draagt is echt niet belangrijk.”

Allard besluit. “In corsoland heeft elk corso wel iets, dat het voor de bezoeker de moeite waard maakt om te komen kijken. Pr-technisch maakt het ook niet veel uit denk ik. Gewoon Bloemencorso met daarachter de plaats is duidelijk genoeg denk ik.”

Dat waren de stellingen voor deze maand.

Ook meedoen?

Wil je in een volgende WVTTK ook meedoen? Neem dan contact met ons op via social media of per mail via info@corsonetwerk.nl.



Meer corsonetwerk Berichten




Praat mee op ons forum!