"Maar is dat het uiteindelijke hoofddoel van het corso?"
Op veler verzoek zijn we weer terug met de WVTTK. Met een aantal corsoliefhebbers blikken we terug op het nieuws van de laatste tijd. Door middel van vier vragen of stellingen, gebaseerd op nieuws-items op de website, geven enkele bouwers, ontwerpers en vrijwilligers hun mening.
Dit zijn de WVTTK vrijwilligers voor deze keer:
Jurriën Gosselink, wagenbouwer Groep van Ons (Lichtenvoorde)
Herwin Groen, wagenbouwer Twee Nijenhuizen (Vollenhove)
Rob Jansen, wagenbouwer Reisvenne-Oranje (Valkenswaard)
#1:
‘Losgeslagen’ van Hooiland verkozen tot mooiste wagen van 2015:
“Een terechte winnaar volgens jullie?”
Het antwoord op deze vraag is volgens alle 3 deelnemers eenduidig, ze vinden het allemaal een zeer terechte winnaar van de titel ‘Mooiste wagen van 2015’. ‘De beweging versterkte het beeld van de wagen waardoor het een perfect beeld werd’ aldus Herwin. ‘De wagen klopte en was een ware spektakelbak’ voegt Rob hier aan toe. Jurriën had ’s ochtends op het juryterrein eerst nog zijn bedenkingen. ‘Hij zat zeker goed in de vorm, maar ik had niet direct het idee dat deze wagen er met kop en schouders bovenuit zou gaan steken.’ Deze bedenkingen werden tijdens de optocht al snel weggenomen. ‘Heb een hele tijd fascinerend naar de beweging gekeken, er zat ontzettend veel dynamiek in de wagen en dan met name de kop van de stier. Je bleef maar naar de wagen kijken…’
Rob ziet wel een trend de laatste jaren. ‘De verandering is dat Zundert en Lichtenvoorde steeds groter worden en de rest wat achter blijft. Een belangrijk aspect is volgens Rob dat vernieuwing vooral zit bij de corso’s waar er veel mensen deelnemen. ‘Minder mensen is minder bouwkracht is minder tijd voor het geheel en dus innovatie links laten liggen.’
#2:
Corso Zundert verandert de route:
“Gaat het verschil maken en welke ervaringen hebben jullie persoonlijk met het trekken van de stoet in Zundert, en in eigen corsoplaats?”
Rob denkt dat het wel degelijk verschil gaat maken. ‘De vervelende bocht voor de tribune met de uitreiking is eruit. Hier stopt het meestal als de winnaar bekend is. Nu kan er een ‘aanloopje’ genomen worden op het lange rechte stuk’ Hij is wel benieuwd hoe de oversteek nabij de Bels gepakt gaat worden. ‘In het verleden zijn daar nog wel wat steekmomentjes geweest.’ Herwin heeft z’n twijfels of het echt veel tijdswinst gaat opleveren. ‘Je blijft natuurlijk de zelfde ronde rijden, alleen nu andersom.’
Jurriën vergelijkt de optocht met die van Lichtenvoorde en vond het in Zundert sowieso al veel beter lopen dan bij hun. ‘Afgelopen jaar viel het bij ons mee, maar de jaren daarvoor waren niet om over naar huis te schrijven.’ Hij legt uit dat hetzelfde idee ook Lichtenvoorde ook al meermalen geopperd is. ‘Wanneer de wagens in Lichtenvoorde van het juryterrein afkomen, moet er naar ongeveer 200m een redelijk scherpe bocht gemaakt worden. Het wordt steeds beter (aangezien nu de bocht ruim wordt afgezet) maar er hoeft maar 1 wagen niet soepel door heen de gaan en alles erachter staat gelijk stil. Wanneer de route opgedraaid zou worden, moet de eerste bocht pas gemaakt worden na 1,2 kilometer. Je hebt zo veel meer ‘rek’. De wagens worden ieder jaar groter en groter, het is na mijn idee dan ook niet gek dat er ieder jaar weer kritisch naar de route gekeken wordt.’
Herwin vertelt dat ze in Vollenhove ook wel pogingen gedaan hebben om bijvoorbeeld de avondrondgang te verbeteren. ‘En dan zouden ze vanaf 2 plaatsen moeten starten en dan maar een ronde rijden. Alleen dat is er nooit door gekomen omdat de wagenbouwgroepen het uiteindelijk niet zagen zitten.’
Rob zijn ervaring met aanpassingen van de route in Valkenswaard zijn minder positief. In plaats van een achtje wordt er nu bijna 2 keer hetzelfde rondje gereden. ‘Persoonlijk ben ik liever voor de oude route, aangezien er daarmee de 2 kanten te zien waren zonder van je plek te gaan.’
#3:
Ontwerpen 2016 Zundert:
“In Zundert zijn al veel ontwerpen bekend; welke ontwerpen springen er volgens jullie uit?”
Voor Jurriën springen vooral Tiggelaar en Klein-Zundertse Heikant er uit. ‘Bij beide wagens kreeg ik gelijk al wel een bepaalde beeld en gevoel hoe deze wagens uiteindelijk als een spectaculair geheel op weg zouden kunnen komen.’ Hij denk dat dit echter ook gelijk een valkuil kan zijn. ‘Omdat je er al een bepaald beeld bij kunt vormen overschaduwd dit wellicht de andere ontwerpen.’
Herwin valt het vooral op dat het wel erg veel ideeën me dieren zijn dit jaar. De ontwerpen die voor hem er uit springen zijn die van Helpt Elkander en De Lent. ‘Ik vind dat Helpt Elkander een sterk idee heeft en ik ben ook erg benieuwd naar hoe ze het idee van De Lent uitgewerkt wordt en of dat goed over komt op de straat.’ Ook Rob noemt de grote hoeveelheid ontwerpen met dieren in de hoofdrol. ‘Het wordt weer een gigantische beestenboel en dan ook nog 2 draken om het compleet te maken.’ Hij vindt vooral Laer-Akkermolen en Tiggelaar er positief uitspringen en denkt dat er sowieso weer genoeg trucjes bij de verschillende creaties te zien zullen zijn. ‘Dus we vermaken ons toch wel!’
Jurriën vindt al wel erg moeilijk om nu al over echte favorieten te praten. ‘Ben al vaak zat erg enthousiast geworden van tekeningen en maquettes, die later in het groot erg tegenvielen.’
#4:
De Lent kiest voor ‘Krachtstroom’:
“Is de toenemende uitwisseling van ontwerpers tussen corsoplaatsen een goede ontwikkeling?”
Jurriën denkt dat er zowel goede als slechte kanten zitten aan de uitwisseling van ontwerpers. ‘Voor het algemene niveau van de corso’s kan het zeker positief werken, als de ontwerpen van deze ontwerpers maar divers en vernieuwd blijven.’ Ook Rob denkt dat het een goede ontwikkeling is en haalt het voorbeeld van de ontwerp van Klein-Zundertse Heikant aan die afgelopen jaar in Valkenswaard bij buurtschap Wilhelmina ontwierpen. ‘De wagen was indrukwekkend en haalde het niveau zeker op. Daarmee verdienden ze ook echt de Bouwersprijs.’
Herwin ziet ook vooral positieve kanten voor de ontwikkeling van de groepen. ‘Een nieuwe ontwerper in een andere groep kan ook zorgen voor nieuwe input en dat er met een andere frisse blik naar dingen binnen de groep gekeken wordt.’
Jurriën verwacht wel dat door deze uitwisselingen de eigen identiteiten van de corso’s minder worden. ‘Maar is dat het uiteindelijke hoofddoel van het corso? Ik denk nog steeds dat het grote merendeel van het publiek langs de route maar 1 van de verschillende corso’s bezoekt. Zij vinden waarschijnlijk de diversiteit binnen de corso’s belangrijker.’ Rob denkt dat vooral een corso als in Valkenswaard haar eigen identiteit kan behouden door het thema. ‘Maar daarbuiten is het vooral goed voor de uitdaging onderling. Want hoe overtref je zoiets? Juist, door vernieuwing!’
Ten slotte vind Jurriën de aanwas van nieuwe ontwerpers (en hun nieuwe ideeën) ook erg belangrijk. ‘Ik zou het jammer vinden wanneer straks het merendeel van de wagens binnen de verschillende corso’s wordt ontworpen door hetzelfde klein groepje ontwerpers.’
2016aanpassinglichtenvoordemooiste wagenontwerproutewvttkzundert