WVTTK: Juni 2014

03 jul 2014 /

"Niet omdat het een must is, maar omdat het veel te leuk is om het niet te doen"

Elke maand blikken we met een aantal corsoliefhebbers terug op het nieuws. Door middel van vier vragen of stellingen, gebaseerd op nieuws-items op de website, geven vier bouwers, ontwerpers en vrijwilligers hun mening.

Juni was een maand met ontwerp onthullingen en activiteiten. Dit zijn de WVTTK vrijwilligers voor de maand Juni:
Roy Bergevoet, corsogroep 6Kamp (Lichtenvoorde)
Bas Heite, PODB cq de Brekers (St. Jansklooster)
Erwin Leenaerts, ontwerper Wernhout (Zundert)
Roald Rook, ontwerper ’t Jakan (Vollenhove)

#1:

Corsoplaatjes verzamelen bij lokale supermarkt:
“Zijn dit soort activiteiten en randzaken belangrijk voor een corso of de binding van groepen. of draagvlak in omgeving?”

Bas en Roald zien vooral de PR mogelijkheden van dergelijke acties. ‘Het is niet alleen een stukje promotie van je evenement maar je bouwt ook aan een stuk waardering binnen je doelgroep.’ zegt Bas. Roald voegt hieraan toe: ‘Ik denk dat dergelijke activiteiten zeker bijdragen aan de totale promotie en branding van je corso als merk, vereniging of stichting.’ Roy is nog een beetje in afwachting hoe de actie er precies uit gaat zien en ziet de publicitaire voordelen. ‘Indien de actie een succes wordt dan is het wel een grote toevoeging binnen de ‘corso gemeenschap’ oftewel de corsomensen in Lichtenvoorde en omstreken.’

‘Corso sells!’ is het eerste wat in Erwin opkomt. ‘Als je in Zundert rijk wil worden, dan kan je je maar beter specialiseren in corso merchandise, want de markt is onverzadigbaar.’ Volgens Erwin is het corsogekke dorp Zundert ook overal voor in: ‘Tiggelaar toonde afgelopen jaar aan dat zelfs iets saais als een fietsbel verdraaid goed kan verkopen als er een corso heraldiek op geplakt is.’
tiggelaar_fietsbel
Bas merkt op dat het ook voor de binding binnen de groepen zelf gebruikt kan worden. De ‘knieperties’ (soort koek) actie van zijn groep PODB cq de Brekers van afgelopen weekend hield de leden een volle week bezig. ‘Dit is een gezellig contactmoment voor de leden, en ook zeker een teambuilding-activiteit.’ En volgens Erwin speelt hierbij de gunfactor bij dit soort activiteiten ook een grote rol: ‘Als corsobouwer mag je graag je medebuurten een beetje sponsoren als dat kan.’

Roald denkt ook dat vooral dit soort unieke acties extra publiciteit opleveren. ‘Je komt en blijft op een leuke manier onder de aandacht door iets verder te denken dan de standaard middelen. Slim verspreiden via social media en andere kanalen en je hebt een mooi promotiemiddel naar buiten toe.’

#2:

“Welke ontwerpen voor 2014 springen er bij je eigen corso en (minimaal 1) ander(e) corso’s er voor jou uit?”

Roy vindt deze periode één van de leukste momenten van het jaar: ‘Zeker als ontwerper is het altijd verrassend om te zien waar andere ontwerpers mee op de proppen komen. Af en toe zit er een ontwerp tussen van een andere ontwerper waar je op slag verliefd en direct jaloers op wordt. Momenten waarop ik dat gevoel had waren bijvoorbeeld bij het zien van de ontwerpen Booming city, Leger, expeditie en Pegasus’

Roald denkt dat het in Vollenhove weer spannend wordt dit jaar: ‘Mooie tekeningen en maquettes over de hele linie.’ Hij denkt dat Nameless met ‘Zwarte Dood’, vanwege het onderscheidende thema, tot één van de kanshebbers behoort maar ziet Twee Nijenhuizen en Fatal Attraction toch ook eventueel stunten. Ook Erwin was het ontwerp ‘Reukspoor’ van Fatal Attraction opgevallen: ‘Ik hoop dat ze de dynamiek van de tekening door kunnen zetten in de wagen.’ Roy is enorm geïntrigeerd door het ontwerp Fugu van Excellent: ‘Ik kan mij allerlei voorstellingen maken van een vis die zichzelf opblaast en hoe dit technisch uit te werken dus ik laat mij verrassen! Het ontwerp springt er echt uit tussen de overige ontwerpen in Vollenhove. Ik hoop dan ook dat de uitwerking en techniek/beweging zal slagen.’

In het overzicht van Zundert vindt Bas vooral Veldstraat met ‘Censuur’ er uitspringen: ‘Een ontwerp met originaliteit en lef en daarnaast natuurlijk na Global Warming van ’t Stuk weer een geweldig project om media-aandacht mee te verkrijgen.’ Naast het ontwerp van Veldstraat springt voor Roy ook ‘Krab’ van buurtschap Schijf eruit: ‘Beide ontwerpen zijn ijzersterk door hun eenvoud.’ Voor het mogelijk door de straten lopen van de Krab vindt hij een technische prestatie van formaat. ‘Ik stel mij voor dat de poten, scharen en ogen van het beestje bewegen en het zo tot leven komt. Een krab van negen meter groot is natuurlijk een monster om te zien dus als het geloofwaardig wordt een zeer goede creatie!’ Erwin ziet de trend dat in Zundert vooral ontwerpen scoren die een zekere verrassing in zich meedragen en/of een metamorfose ondergaan terwijl ze voorbij komen. ‘Tiggelaar (zie foto onder) heeft dat heel goed opgelost door twee totaal verschillende beelden in één ontwerp te verwerken. En dat alles zonder beweging, dat vind ik knap.’
tiggelaar_2014_kleur
Drie van de vier benoemen de ontwerpen van Fun Fun en The Next als sterke ontwerpen. Voor Erwin springt vooral het ontwerp van The Next er uit: ‘Mooie compositie en strak afgewerkte maquette, het ontwerp doet bijna Zunderts aan.’ Ook Roy vindt dit het beste ontwerp uit het overzicht: ‘Een vakkundig en goed in elkaar gezet ontwerp. Het trucje met perspectief wordt in dit ontwerp zeer goed verwerkt en zorgt voor een beeld dat perfect in balans is.’ Bas is erg nieuwsgierig naar het ontwerp van Fun Fun en laat weten dat deze groep bij de presentatie-avond aankondigde dat ze het publiek willen verrassen: ‘En als Fun Fun zegt dat ze mensen willen verrassen dan komen ze echt met een verrassing!’ Ook Roald denkt dat het waarschijnlijk tussen deze twee groepen en Olympia (zie tekening onder) zal gaan: ‘Voor de rest een hele mooie brede middenmoot waarbij met PODB en After Nero’s ook zeker rekening gehouden moet worden.’
olympia_2014
Het ontwerp zonder titel voor de groep Deurgoan doet Roy denken aan ‘Uit een doosje’ van Paul Wieggers: ‘Ik ben benieuwd wat uit deze houten krat gaat komen en wat het ontwerp verder gaat brengen…? Het wekt wel nieuwgierigheid en lokt uit tot kijken van de optocht.’ Toch vindt Roy de wagen van Prijs de Heer ook erg opvallen: ‘Een gemiste kans is echter wel dat de prachtige boodschap niet gepaard gaat met een prachtig ontwerp maar met een samenraapsel losse en voorspelbare elementen die op een te logge bodem zijn gemonteerd.’

Omdat nog niet alle ontwerpen van Lichtenvoorde bekend zijn weet alleen Roy hier meer hierover te vertellen: ‘Van de ontwerpen die ik gezien heb zijn er twee die er voor mij echt uit springen en dat zijn; Iron horse van groep Teeuws en Dodendans van Hooiland.’ Met de ontwerper van Teeuws, Paul Wieggers heeft Roy altijd veel contact en kent daarom alle ins en outs van het ontwerp. ‘De combinatie van beweging, geluid, special effects en natuurlijk het beeld zelf inclusief het alternatief materiaal hebben mij al overtuigd.’

Uiteraard hopen de ontwerpers dat hun eigen ontwerp ook goed uit zal pakken. Roald hoopt dat zijn ontwerp ‘Metamorfose’ van ‘t Jakan hoge ogen gaat gooien. Hetzelfde geldt voor Erwin in samenwerking met Rick van der Linden: ‘Ik hoop natuurlijk dat Symboliek toch dat stukje verrassing/metamorfose in hun ontwerp kan verwerken, dan kan dit ook zeker een leuk ontwerp worden.’

#3:

Startvolgorde Corso Zundert:
“Startvolgordes worden overal op een andere manier samengesteld. Wat heeft jou voorkeur en zie je voor- of nadelen van specifieke startplekken (bv vooraan/achteraan de optocht)”

Roald heeft geen voorkeur en vindt dat de manier in Vollenhove prima: ‘De eerste onuitwisbare indruk wordt toch op het opstelterrein opgedaan. Neemt niet weg dat een mening van een jury wel kan bijdraaien op het parcours maar heeft niets met de startplaats te maken.’ Ook Bas heeft niet echt een voorkeur alhoewel zijn groep PODB wel gebruik maakt van de manier in St. Jansklooster: als eerste op het parcours, dan rijd je als eerste. ‘Als groep proberen we wel redelijk vooraan te rijden omdat je op deze manier qua muziek en figuratie het minst ‘last’ hebt van andere wagens en muziekkorpsen.’

CN2014startvolgordeErwin hoort elk jaar weer allerlei theorieën over de ideale positie binnen een optocht maar gelooft er zelf niet echt in. ‘Er zijn zelfs ontwerpers die ergens vooraan in de optocht willen rijden zodat ze minder lang in spanning op de tribune hoeven te zitten, daar valt ook weer wat voor te zeggen.’ Over het algemeen maakt het hem niet zo veel uit op welke startplaats ze rijden. ‘Het mee mogen rijden alleen al is natuurlijk schitterend!’

Roy is er heel duidelijk in en wil altijd het liefst het corso openen of zover mogelijk vooraan rijden en heeft hier zo z’n redenen voor: ‘(1) Het publiek is dan vol verwachting en zeer gemotiveerd om te willen zien en horen wat er komen gaat. (2) Vooraan in de optocht heb je het minste kans op vertragingen. (3) Indien het slecht weer is blijft het publiek niet altijd tot 18u langs de kant van de weg staan dus rijd je vooraan dan heb je vaak het ‘meeste publiek’. (4) Als je vooraan rijdt zijn er geen andere beelden (corsowagens) die jouw creatie kunnen beïnvloeden.’

Bas denkt dat de de startvolgorde in Zundert wel degelijk invloed heeft omdat daar de volgorde van de bekendmaking van de prijzen daaraan gekoppeld is. ‘Het valt mij op dat de regiecommissie een flink aantal hoog gepoulde ontwerpen achteraan in de optocht heeft gezet dit jaar.’ vult Erwin aan. Roy vindt het niet zo interessant hoe de jury ermee omgaat. ‘Je bouwt immers een jaar lang aan een creatie voor het publiek, voor de groep en voor je eigen plezier en voldoening.’

#4:

“Een blik op de ontwerpen in de verschillende corso’s toont een verscheidenheid aan type uitwerkingen: maquettes, tekeningen, complete 3d modellen. Hoe ga jij/jouw groep te werk en welke uitwerking geniet jouw voorkeur?”

Roy vertelt dat hij van al z’n ontwerpen 1:10 maquettes heeft gebouwd. ‘Een groot voordeel van een dergelijke maquette vind ik persoonlijk dat het de bouwgroep direct een perfect beeld geeft van het te bereiken resultaat en als de bouwgroep achter het ontwerp staat dan kan dit de groep enorm stimuleren en motiveren. Dit is nodig indien je gedurfde creaties op de weg wilt zetten.’

Roald verzamelt het hele jaar door hersenspinsels en ruwe ideeën in een schetsboekje waarvan hij 5 ideeën met potentie uitwerkt tot basisconcept. ‘Na keuze door de ontwerpcommissie en leden van ’t Jakan werk ik één uit tot een tekening op maat inclusief maquette.’

Het bouwen van maquettes lijkt in alle corsoplaatsen toch wel definitief door te zijn gebroken. Ook bij PODB c.q. de Brekers werken ze al enkele jaren met maquettes. ‘Naast dat je je al vroeg in het bouwproces een goed beeld van de wagen kunt vormen, is maatvoering goed over te nemen van een maquette.’ legt Bas uit. ‘Met een maquette creëer je duidelijkheid. Iedereen die komt helpen kan ook op een maquette zien hoe het eruit moet komen te zien, iedereen kan aan de slag.’ Erwin deelt deze mening: ‘Bouwen aan de hand van een tekening is in Zundert al decennia uit de gratie en mijns inziens ook ondenkbaar.’ Volgens Bas haalt het ook meteen een hoop onduidelijkheden weg: ‘Deze werden bij ons vaak op een creatieve manier ingevuld, soms was de oplossing passend maar soms ook niet.’ Het werken met 3d-modellen lijkt Erwin dan ook niks. ‘Het is toch leuker dat je ’s avonds thuis kan vertellen dat je een schitterend hondje uit tempex gesneden hebt, in plaats van dat je component A855 met componenten B64 en C98 verbonden hebt.’
6kamp_maquette_2013
Roy geeft aan dat het voordeel van een maquette ook is dat je het ontwerp al een keer door je vingers hebt laten gaan: ‘Dit is een groot voordeel indien je de vormen later zelf als ontwerper/bouwer moet lassen.’ Daarnaast gebruikt Roy de maquette ook als ondergrond om te experimenteren met de kleuren. ‘Indien er aanpassingen nodig zijn in het ontwerp in vorm of kleur dan is dit op de maquette vrij snel te realiseren en zie je direct wat de gevolgen kunnen zijn.’

Tot slot heeft Erwin nog een advies voor beginnende ontwerpers: ‘Ik raad aspirant ontwerpers dan ook aan om het hele ontwerpproces van schets tot maquette gewoon helemaal zelf te ondergaan. Niet omdat het een must is, maar omdat het veel te leuk is om het niet te doen. Je leert er zo ontzettend veel van. En dan heb je je ontwerp ook al helemaal in de vingers voordat je gaat bouwen.’

Ook meedoen?

Wil je in een volgende WVTTK ook meedoen? Neem dan contact met ons op via social media of per mail via info@corsonetwerk.nl.




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]