Special: CorsoNetwerk 3 jaar: Virale Stormen

09 dec 2015 /

2015 was het derde volledige corso-seizoen dat CorsoNetwerk van dichtbij volgde. Met veel nieuws, ontwerpen, opinies en achtergronden weer. Ook een seizoen dat we wederom meer bezoekers (53.337 bezoekers) hadden dan het jaar ervoor, een toename van maar liefst 15%.

Opvallend is ook de toename op mobiele apparaten. Werd vorig jaar de website nog het meest bezocht op de pc/laptop, dit jaar heeft mobiele website bezoek definitief de kop overgenomen. Met een toename van 31% laat het de computers en tablets ruim achter zich.
mobile
Ook de Facebook pagina van CorsoNetwerk heeft een flinke ontwikkeling meegemaakt. Vorig jaar zaten we rond deze tijd nog maar op de 686 ‘likes’ en op het moment zitten we op bijna het dubbele aantal (1236). Ook op twitter zitten we niet stil en blijft het totaal aantal volgers rustig stijgen, ondertussen volgen al 1427 twitter-corso-liefhebbers de tweets van @corsonetwerk.

Jaaroverzicht

Voor de groep Lansink-Bluiminck begon het nieuwe jaar met een domper. Bij een storm begin Januari raakte de bouwtent zwaar beschadigd en de snel aangeboden oplossing werd door de lokale politiek tegen gehouden.

In April kwam het corso Zundert vanuit een onverwachte hoek in de media. Luchtvaartmaatschappij KLM maakte een guitig filmpje waarin corso Zundert centraal stond. De mascotte van de KLM Bluey gaat in de aflevering ‘Bluey and the Flowerparade’ op bezoek bij het grootste corso van de wereld.

Ook de groep Deurgoan uit St. Jansklooster kwam met moeder natuur in aanraking. De storm begin Mei in de Kop van Overijssel maakte ook hun bouwtent onbruikbaar waardoor de genoodzaakt waren hun ontwerp voor 2015 terug te trekken. De creatieve breinen schakelden snel en konden eind Mei hun nieuwe ontwerp presenteren.

Begin Juli liet de organisatie van het corso in St. Jansklooster weten dat ze dit jaar een proef ging starten met verschillende startplekken. Het corso startte dit jaar tegelijk vanaf 3 verschillende locaties, een beslissing die voor veel discussie zorgde.

Eind Juli begon de grote promotie campagne van het Van Gogh themacorso in Zundert. Met veel media-aandacht werd er door vele handen in het hart van de hoofdstad een groots Van Gogh tableau getikt. Het tableau met ruim 50.000 dahlia’s heeft een week lang de toeristen voor het Van Gogh museum kunnen doen verbazen.

Datzelfde weekend gingen 2 medewerkers van CorsoNetwerk vanuit Brabant naar de Kop van Overijssel om een kijkje in de keuken te nemen bij de corsogroepen in Vollenhove en St. Jansklooster. Een uitgebreid reisverslag van de onderneming was het resultaat.

Dit jaar zijn we gestart met de voorbeschouwingen op de corso’s in Augustus en September. Gezien statistieken was dit goed bevallen en zullen we daar komend jaar met wat ruimere voorbereiding weer mee doorgaan. Ook de ingezonden nabeschouwingen konden op veel lezers rekenen.

De laatste jaren waren we al een beetje gewend geraakt aan het wereldwijd viraal gaan van de creaties uit Zundert. Dit jaar mocht ook de ‘Losgeslagen‘ stier van de groep Hooiland uit Lichtenvoorde op veel media-aandacht rekenen. Aanvankelijk vooral op Nederlandse weblogs maar de indrukwekkende creaties werd later ook opgemerkt voor steeds meer internationale websites.

De eerste ontwerpen voor 2016 zijn al gepresenteerd en we blijven bovenop de laatste corso ontwikkelingen zitten. Op naar een nieuw jaar voor CorsoNetwerk met veel nieuwtjes, meningen en achtergronden.




Redactie: MVB & JMB   ♦   Design & Development: JMB   ♦   Contact: info@corsonetwerk.nl



[====]